آموزش کار با ابزار الکسا
بررسی بخش OVERVIEW
اولین بخشی که در ابزار آنالیز پنل الکسا به چشم میخورد بخش overview یا همان نمای کلی است ، در این قسمت الکسا ، خلاصه ای از آمار و ارقام و عملکرد سایت آنالیز شده را نشان میدهد.
برای دیدن عکس واضح روی آن کلیک کنید.
همانطور که در تصویر می بینید برای توضیح راحت تر ، بخش هایی را شماره گذاری کردیم حال به توضیح هر کدام می پردازیم.
شماره 1 (KEYWORD OPPORTUNITIES BREAKDOWN) : تعداد کلمات کلیدی ای است که الکسا پیشنهاد می کند با هدف گذاری و تارگت کردن آن ها ترافیک بیشتری بدست بیارید. 2500 کلمه کلیدی الکسا پیشنهاد داده !!!
شماره 2 (TOP KEYWORDS BY TRAFFIC) : این بخش، پربازدیدترین و پرترافیک ترین کلمات کلیدی سایت ها را نشان میدهد که با آن از گوگل و سایر موتورهای جستجوگر ورودی دارند. این بخش بسیار مهم است ، خصوصا جهت چیدن استراتژی برای تولید محتوا ، تارگت کردن کیورد ها اطلاعات ارزشمندی به ما میدهد.
شماره 3 (COMPARISON METRICS) : این قسمت یک مقایسه کلی بین این سایت با سایت های رقیب انجام میدهد. میزان بازدید از موتور جستجو ، بانس ریت و تعداد بک لینک ها را نشان میدهد. طبق تصویر میزان ورودی گوگل سایت اوجی هاست 54.7% از ورودی کل سایت را تشکیل میدهد که نسبت به متوسط ورودی گوگل رقبا 25.7% عمکلرد بهتری را نشان میدهد. میزان بانس ریت 29.4% نسبت به میانگین بانس ریت رقبا 25.2% بیشتر است و این نشان می دهد که سایت های رقبا عملکرد بهتری داشتند. تعداد بک لینک های سایت هم 67 ، نسبت به 78 عدد کمتری را نشان میدهد و گویای این است که سایت نسبت به اکثر رقبا بک لینک های کمتری دارد.
شماره 4 (SIMILAR SITES BY AUDIENCE OVERLAP) : نمایان کننده ی میزان مشابهت ورودی سایت ها از موتور های جستجوگر از نظر کلمات کلیدی است ؛ به عبارت دیگر ، میزان تشابه سایت های رقیب با سایت مورد نظر ، از این نظر که کاربران با کلمات کلیدی مشابهی وارد این سایت ها می شوند. به عنوان مثال سایت اوجی هاست و سایت پیشگام وب هر دو از کلمات هاست ارزان و خرید هاست ارزان از گوگل ورودی دارند ، به علت تشابه این کلمات کلیدی در ورودی های هر دو سایت ، میزان تشابه 43.8% تخمین زده شده است.
متاسفانه در نسخه رایگان اکانت الکسا ، امکان مشاهده ی کلمات کلیدی پیشنهادی ، کلمات پر ترافیک سایت های رقیب و بک لینک ها وجود ندارد. در پلن های pro و agency الکسا دسترسی کامل به تمامی بخش های گفته شده خواهید داشت.
قیمت های اکانت پرمیوم الکسا Advanced $149/mo - Agency $299/mo برای 1 ماه استفاده می باشد.
ولی نگران نباشید ، اوجی هاست به صورت رسمی با کردیت کارت های معتبر اقدام به تهیه اکانت سازمانی agency کرده ، در این اکانت ها ، اجازه اضافه کردن 20 یوزر را داریم و چون هزینه بین همه تقسیم میشود ، قیمت تمام شده ی اکانت پرمیوم الکسا پایین می آید. اگر شما می خواهید به تمامی بخش های ابزار الکسا دست پیدا کنید پیشنهاد می کنم از اوجی هاست اکانت الکسا اشتراکی را تهیه کنید. برای خرید اکانت الکسا کلیک کنید.
آموزش کار با alexa
بررسی بخش KEYWORD OPPORTUNITIES
به بخش پیشنهادات کلمات کلیدی الکسا خوش اومدید 🙂
در این قسمت با تعداد بسیار زیادی از کلمات کلیدی مواجه می شوید ، البته در اکانت رایگان فقط در هر منو به 5 تا کلمه کلیدی دسترسی دارید ، برای همین به شما پیشنهاد میکنم اکانت الکسا اشتراکی را از اوجی هاست تنها با 50 هزارتومن تهیه کنید چون واقعا ارزشش رو داره.
بررسی بخش KEYWORD OPPORTUNITIES
شماره 1 (Keyword Gaps) : به کلمات کلیدی ای می گویند که سایت های رقیب از آن ورودی دارند ولی سایت شما از آن بی بهره است.
شماره 2 (Easy-to-Rank Keywords) : به کلمات کلیدی گفته می شود که سایت شما می تواند در آن به آسانی در موتورهای جستجو مثل گوگل رتبه بگیرد. به عبارت دیگر رقابت برای این دست کلمات کم است.
شماره 3 (Buyer Keywords) : کلمات کلیدی ای که در حوزه فعالیت شما در سیستم های تبلیغاتی مثل گوگل ادز نمایش داده می شود.
شماره 4 (Optimization Opportunities) : کلمات بسیار محبوب و پر جستجویی که سایت شما از آن ورودی کمی دارد ، شما می توانید با بهبود سئو از طریق تولید محتوا و لینک سازی در این کلمات کلیدی رتبه ی بهتری بگیرید تا ورودی و ترافیک هدفمند سایت خودتون را افزایش بدید که منجر به افزایش فروش محصول یا خدمات شما خواهد شد.
آموزش اکانت alexa
بررسی بخش COMPETITIVE ANALYSIS
این بخش به طور کلی درباره ی منبع ترافیک و بازدید ورودی سایت صحبت میکند ، در واقع نشان می دهد سایت ها از موتورهای جستجوگر ، از شبکه های اجتماعی ، ترافیک ارجاعی و ... چه میزان ورودی و ترافیک دریافت می کنند.
تحلیل سایت الکسا
شماره 1 (Traffic Sources) : در این قسمت به معرفی منابع ترافیک سایت می پردازد و نشان میدهد که ورودی سایت شما و سایت های رقیب را از نظر ورودی موتورجستجوگر، شبکه های اجتماعی، ترافیک ارجاعی و ورودی مستقیم مقایسه می کند.
% Search » میزان درصد ورودی از گوگل و بینگ و ... را نشان میدهد.
% Social » میزان درصد ورودی از شبکه های اجتماعی مثل توییتر ، فیسبوک ، اینستاگرام و ... را نشان میدهد.
% Referral » میزان درصد ورودی ای که از طریق سایت های دیگر به سایت شما ارجاع داده شده اند را نشان میدهد. برای مثال گرفتن ورودی از انجمن ها ، تبلیغات ، رپورتاژ ها ، وبلاگ ها و ...
% Direct » میزان درصد ورودی که سایت شما را مستقیم باز کرده اند. یعنی آدرس URL سایت شما را در نوار آدرس مرورگر خود تایپ کرده و وارد سایت شما شده اند. هر چقدر برندینگ شما قوی تر باشد ، میزان ورودی مستقیم بیشتر می شود.
|
شماره 2 (Referral Sites) : تعداد سایت هایی است که لینک سایت شما در آن ها قرار گرفته است در واقع مشابه بخش Sites Linking In می باشد.
شماره 3 (Top Keywords) : در واقع این ابزار لیستی از کلمات کلیدی سایت ها رو طبق ترتیب ورودی از آن ها در اختیار شما میگذارد. شما با داشتن این اطلاعات می فهمید که چه کلماتی ترند هستند و بازدید بالایی دارند و میتوانید از آن ها برای سایت خودتون نیز استفاده کنید.
دو اصطلاح در این قسمت به چشم میخورد که به توضیح آن ها میپردازیم
Search Traffic » نشان میدهد که یک کلمه کلیدی چند درصد سهم از کل ترافیکی که سایت از موتورهای جستجوگر به دست می آورد ، را به خود اختصاص میدهد.
Share of Voice » میزان درصد ترافیک سایت شما نسبت به کل ترافیک جستجوشده برای یک کلمه کلیدی مشخص را میگویند. (مشابه ctr ولی با تفاوت اندک)
به عنوان مثال این سایت در کلمه "خرید هاست ارزان" 18.7% Search Traffic و 9.04% Share of Voice دارد. یعنی سایت اوجی هاست ، 18.7 درصد از کل ورودی های گوگل فقط از همین کلمه است که میزان 9.04 درصد از کل ترافیک افرادی که این کلمه را سرچ کرده اند وارد سایت اوجی هاست شده اند.
|
آموزش کار با ابزار الکسا
بررسی بخش AUDIENCE ANALYSIS
اطلاعات مختصری در مورد مخاطبان سایت شما می دهد.
بررسی بخش Audience Analysis
Audience Overlap :
همان SIMILAR SITES BY AUDIENCE OVERLAP که در بالا اشاره کردیم ، میزان شباهت کلمات کلیدی که سایت ها از آن ترافیک دریافت میکنند.
Site's Audience Interests :
علاقه مخاطبان به موضوعات سایت شماست . به علت فارسی بودن سایت ها ، این بخش دیتایی نشان نمی دهد.
آموزش الکسا
بررسی بخش TRAFFIC STATISTICS
آموزش الکسا
Alexa Rank :
الکسا رنک رتبه ای است که به هر سایتی بر حسب میزان بازدید کننده یکتا و میزان باز کردن صفحات سایت ها تعلق میگیرد و از رتبه ی 1 که متعلق به گوگل است (پر ترافیک ترین سایت جهان) تا چند میلیون ادامه دارد.
Audience Geography :
این قسمت موقعیت مکانی یا جغرافیایی کاربران سایت شما را نشان می دهد. به عنوان مثال 92.4% بازدید سایت اوجی هاست از کشور ایران و 4.5% بازدید از کشور ترکیه می باشد. (ممکن است بازدید کننده های سایت از و.ی پ.ی ا.ن ترکیه استفاده کرده باشند)
بررسی الکسا
Site Metrics :
درگیری و تعامل کاربران سایت را نشان میدهد.
Daily Time on Site » مدت زمانی که به صورت میانگین هر کاربر در سایت سپری می کند.
Bounce rate » میزان بانس ریت یا نرخ پرش را نشان میدهد.
بانس ریت به درصدی از کاربران میگویند که فقط 1 صفحه از سایت شما را باز کرده و بعد آن را میبندند.
|
Site Flow :
در واقع نشان دهنده ی سایت هایی است که کاربران بلافاصله قبل و بعد از دیدن سایت شما آن ها را باز کرده اند. میزان درصد هم نشان دهنده ی نسبت افرادی است که از آن سایت ها قبل یا بعد از دیدن سایت شما به آنها وارد شده اند.
Visited just before » سایت هایی است که قبل باز کردن سایت شما از آن ها بازدید شده است.
Visited right after » سایت هایی است که بعد از باز کردن سایت شما وارد آن ها شده اند.
|
بررسی بک لینک ها در الکسا (Total Sites Linking In) :
تعداد بک لینک های سایت که از دامنه های یونیک و یکتا دریافت کرده است. اگر سایت 10 بک لینک از 10 صفحه ی مختلف 1 سایت دریافت کرده باشد باز هم الکسا 1 بک لینک به حساب می آورد.
نتیجه گیری :
سایت الکسا یک ابزار همه فن حریف و پرکاربرد است که یادگیری پنل آنالیز آن برای سئو کاران و وبمستران از نون شب واجب تر است چیزی که آن را در این مقاله پوشش دادیم و به آموزش کار با ابزار الکسا پرداختیم ، در مورد نحوه ی ثبت سایت در alexa گفتیم ، تمام بخش ها و منو های آنالیز را شرح دادیم . لطفا با کامنت های خوبتون خستگی را از تن ما دربیاورید.